BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, January 2, 2011

Tuktuk...

Salam..Hye apa khabar semua para pembaca tersayang..
Harap agar korg sihat senantiasa yerr..Amin..huhu..
dah 2 hari aku xbuka Blog aku nie...hehe..rindu lak rasanyerr
oklah..kali ni aku nk share kpd korg sume mengenai sejarah hidup yg pernah aku lalui..
Alkisahnyerr bermula cerita dimana aku mula sakit2 badan...
ianya bermula di pinggang kiri aku dan selang dua hari selepas itu, bahu kiri aku pulak mula sakit..dan ianya mmg agk menyiksakan diri aku dimana aku susah nk tidur..oleh kerana pinggang kiri n bahu kiri aku sakit jadinya aku xboleh tidur menelentang dan juga mengiring ke kiri..saban malam aku menangis kesakitan..kebetulan pulak abg sepupu aku di kota singa akan mendirikan rumahtangga.. dari bahu kiri kini ianya naik kepala n mata aku.. memang waktu tu aku sungguh menderita yg teramat..aku sering menangis kesakitan. keluarga aku byk bg dorongan pd aku.. setiap hari aku sakit kepala..bkn sakit kepala yg biasa tapi tahap yg teruk.. sampaikan aku pernh nk pecahkan kepala di dinding... tapi nasib ada ibu...pelbagai doktor yg aku da jumpa..namun semuanya memberi kata yg xpasti..jumpa pakar mata di hospital melaka tapi appoinmentnya lg sebulan namun aku yg menanggung kesakitan ni lgsg xdpt bertahan untuk tggu sebulan..lama2 aku g berubat secara tradisional shja..atuk yg merawat aku tu mengatakan bhwa gn kiri aku ni ade angin..atuk tu mengurut seluruh tgn kiri ku.. menjerit2 aku bile atuk tu mencengkam tangan aku..adduhh!!masa tu tuhan aje yg tahu betapa sakitnya cengkaman atuk tu..sedangkan ibu aku yg urut perlahan pun aku dah sakit apatah lg dgn cengkaman yg kuat..menangis,menjerit..sume ade...rasa nk tolak atuk tu pun ade...punyalah sakit..masa tu mmg aku xmalu menangis teresak-esak dpn org ramai nie.. menjerit2 mcm org kene histeria..mmg aku xdpt lupakan.. bile atuk tu dah selesai urut tgn kiri aku..mmg lembek trus gn aku..aku xrasa apa dah..balik tu ringanlah sikit tgn aku tu.. tapi yg aku nk cerita skung ni adela masa sesampainya aku d kota singa, aku teringin nak makan makanan kegemaran aku iaitu mertabak singapore..mertabak sngpore xsama dgn mertabak kt malaysia nie..then keesokan paginya..aku terperanjat tgk mata kiri aku dah lebam mcm kene sengat lebah..benjol dan merah menyala..aku lgsg xley buka mata.. padahal pg tue aku akn kerumah makcik aku tuk anta rombongn ke umah bakal pengntin perempuan....
Namun aku gagahkan jua dri rumah ku hngga ke rumah mkcik aku.. aku dan famly naik MRT n turun di stesen Bukit Gombak...sesampai di pasar Bukit Gombak,.aku terjumpa mkcik aku dgn adiknya yg aku gelar 'Mak Busu'..drg sume terperanjat tgk aku..mmg la sape xterperanjat tgk mata aku yg mmg power tu... Then, mkck aku suh aku g klinik n kebetulan pkcik aku nk amek ubtn tga tggu gilirian no dia dipanggil..so dia dftrkan no aku sekali..
bile aku bg keterangan kat doc tu..dia kata dia xberani nk sentuh aku n dia suh famly aku bawa aku ke ospital besar singapura..doc tu kata bhwa dia takut akan effect brain aku n peluang agk tipis tuk hidup.. OMG...korg tahu x..masa doctor tu beri keterangan tu dpn parents n mkck aku...airmata aku dah mengalir deras nie..aku fikir yg aku akan mati wktu tu.. knp aku harus mati awal??sampai sini shja ke hayat aku??adekah ini yg tertulis untuk aku... aku menangis jerr...mkck2 aku rncg mcm2 dgn ibu  n ayah aku..tapi fikiran aku bkn disitu..fikiran aku melayang kt tmpt lain...aku mengenangkan nsb diri... aku pun dihantar ke ospital besar singapura...sesampai je di ospital..pihak ospital trus mengambil aku..mereka xray seluruh tubuh aku yg sakit pd side kiri...n mereka mengambil darah aku n wat ujikaji.. namun doktor biasa dan doktor pakar tidak dpt mengesan penyakit yg aku alami.. n nk jadikan cerita,aku ditahan wad selama 1 hari.. aku sentiasa menangis dan aku xnk berpisah dgn keluarga aku...'Ibu,ayu nk ikut balik..ayu xnk duduk ospital'..aku merayu2 nk ikut balik rumah tapi ibu memujuk agr hati aku tenang..malam tu aku bersendirian...sendiri bertemankan pesakit2 yg lain... dan pg2 subuh lg aku dah bangun n mengatakan pd nurse yg aku nk kol parents aku namun aku terkejut bhwa nurse tu mengatakan bhwa parents aku dah ade kt lobby ospital n akan dtg ke ward sekejap lg.. aku xsangka,pg2 ibu,ayah n adik aku yg bru berusia 11 tahun dah sampai ke ospital yg terletak jauh dri rumah aku.. mmg aku sedih mengenangkan diri aku ni.. aku merayu pd doktor agr lepaskan aku..dan kebetulan mata aku dah sembuh..aku dah boleh buka mata dan bengkaknya dah berkurangan yg amat ketara..dan aku dikeluarkan dri ospital...
namun penyakit misteri ini berulang kembali dimana aku ditahan di ospital kuala lumpur...selama berminggu2 sblm bermulanya semester baru...sepanjang cuti semester,aku menghabiskannya di ward ophthalmology...aku sorglah remaja yg berada di ward mata tu.yg len org tua n kanak2 kecil..so,aku berkawanlah ngn budak2..n mak2 budak..hehe..
setiap pg aku akn bgn pukul 4am n trus mandi,pastu solat subuh n ten merenung jauh ke jalan raya..kdg2 aku yg jdi jam loceng..aku tepon ibu suh bgn solat subuh..yela..aku sntsa sndri di ospital..keluarga ada jauh di melaka..aku hnya mengharapkan belas ehsan saudara mara je yg dtg n aku lgsg xkhabarkan pd teman2 aku yg aku berada di ospital hnya seorg kawan baik aku shja yg aku beritahu dan xsangka dia sanggup dtg dri jauh tuk menjenguk aku..(tu la namanya kwn baik kan..senang bersama,duka pun bersama)...tapi alhmdlh..aku xsunyi sepanjang berada di HKL kerana aku mendapat ramai kwn dgn nurse2 pelatih yg hndle ward mata nie..Nurse2 pelatih dri MAHSA COLLEGE..semua nk berkwn ngn ku mmg sbb aku ni suka bercerita kot..hehhehe...asal drg xde keje je..msti drg datang kat katil aku... kdg2 tu sumenya dtg kat katil aku n ktorg borak sama2..drg bca magazine yg abg sepupu aku belikan,ktorg share makanan..berborak2...seronok sgt..ade gak nurse lelaki yg syok kat aku, dia org sabah,nama dia Fadzil...tapi dia xberani nak tegur aku mgkn dia malu sbb nurse2 pompuan selalu kerumuni aku..byk2 nurse yg baik ngn aku adelah.kak syikin n kak umi.. drg la nurse yg pertama berkwn dgn aku...dan ada srg lg nurse yg lembut je orgnya,dia dri sabah.. nama dia kak silvia..mmg lmbut n cntik je orgnya..huhu..
xlama lepas drg hbs prac,aku pun dah blh discharge..alhmdlh.. aku berjanji pd diri aku sndri yg aku xnk msk lg ke HKL dan hari bermula dgn semester bru...
itulah antra pengalaman dlm hidup aku..


cerita aku-PBHT

0 comments: