BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, January 11, 2011

Peringatan Seorang Ibu..

Salam 1 Malaysia aku ucapkan pd korg yg xjemu-jemu bertandang ke Blog PBHT nie..huhu..
Seperti yg dinyatakan diatas...aku nk citer kan tentang Peringatan Seorang Ibu.. Kadang2 biler di ingatkan balik, mmg kelakar lah kan..korg nk thu apa kata2 ibu yg sering mengingatkan iku??huhu.. Jom ikuti kisah aku yg xseberapa nie..
Kisah nie berlaku masa aku nk msk darjah 1, alkisahnya tersebutlah kisah dimana masa tu aku memiliki rambut yg tersangatlah panjang(ikal mayang n berkerinting mcm maggie ala2 penyanyi Ezlynn) Aku mmg suka tgk rmbt masa kecik dulu..beselah time tu bru aku srg, mcm2 gayalah ibu aku ikat rmbut aku nie..haha..then masa nk msk skola rendah, ibu pun ckplah kat aku.. 'Ayu, ayu dah nak masuk skola btl, jadi ayu kene gunting rambut ayu tau..kalau nk msk skola kene kemas, xley rmbut panjang, nnti cikgu marah' aku ni anak yg taat pun katalah 'Yeker ibu?? kenapa cikgu nk marah?' 'Sebab cikgu xsuka anak murid dia xkemas, so ayu kene potong rambut..' aku ni pun ikut jela kata ibu kata..so, aku memulakan hari persekolahan aku dgn rmbut y tersgtlah pendek mcm lelaki... Tapi biler sampai je skola, aku tgk ramai je budak yg berambut panjang..mmg sah la aku kne 'terkena' ngn ibu aku.. biler aku fikir balik nak tergelak pun de gak..senang2 je aku kene 'tipu' haha..ibu aku bkn niat nk menipu tapi dia suka aku g skola dlm keadaan smart ataupun dikenali sebagai seorg yg sentiasa kemas dan xselekeh.. sbb tu dia prefer aku berambut pendek..
ok,kisah yg terakhir lak, masa kecik2 dulu, ibu selalu pesan kat aku..jaga diri elok2..jgn pegang tangan budak lelaki kalau dia minta,nanti ler mengandung..jgn suka2 tidur dgn budak lelaki nnti boleh mengandung..Kata-kata ibu tu aku sematkan kat dlm kepala otak aku nie..Tapi biler sampai kat skola,ckgu suh setiap kelas duduk dua barisan,belah kiri dak lelaki n belah kanan dak perempuan. kebetulan lak pasangan aku dak melayu,nama dia aku ingta agy, 'Mohd Haniff'..masa tu drjh satu lah..setiap kali kalo nk msk kelas ke, nk g kantin ke,kene beratur n pegang tangan biar pasangan tu xlari lah kononnya..sume org pegang tgn,tapi aku geli siot..biler dia mula pegang jari-jemari aku.. kdg2 tu biler ckgu xde je,aku main tarik je tgn aku dlm genggaman dia..pastu aku marah dia 'Lepaslah, aku xsuka kau pegang2 tgn aku nie' pastu aku jeling dia.. mmg aku menyampah biler bab kene pegang tgn nie.. dia pun xberani pegang tgn aku biler dia tgk muka aku masam.. yg xbleh blahnya, budak yg beratur kat blakang aku siap suh aku pegang tgn si Haniff nie.. xnak aku..aku xsuka sbbnya aku rimas n xsuka pegang2 tgn lelaki nie.. tu masa darjah satu.. Then masa darjah 6 lak, masa tu kan dah nk msk ke alam skola menengah,so sementara tggu peperiksaan besar tu,skola aku ni kerap gak la pnggl org luar bg ceramah ttg puberty nie.. bese la kalo umur dah meningkat remaja ni kan, pasti de keinginan tuk memiliki pasangan kekasih..so, si penceramah ni bgthu la, kalo kksh kita tu nk pegang tangan,blh dan memeluk pinggang kita tapi bile tgn si kekasih tu dah sampai ke pinggang kita, kita haruslah sentiasa berhati-hati,takut makin naik lemak lak kan..huhu.. So, balik je rumah, aku ceritalah kat ibu aku ttg apa yg dikatakan si penceramah tu tadi.. 'Ibu,ibu kata kita xblh pgng tgn lelaki,nnti mengandung tapi tadikan si penceramah tu kata, kita blh pegang tgn lelaki' 'Siapa kata blh?? xblh sebenarnya..' 'Bestu,knp dia kata blh?' 'Penceramah tu org apa?'tnya ibu aku.. 'Org Cina'..'Org cina xtakut dosa, sbb tu dia kata boleh'.. 'Oh,yeker..'
Wlpn citer ni dah lama berlalu namun biler dingat2kan kembali.. itu adelah ingatan org tua terhadap anknya supaya sentiasa menjaga diri wlpn di sekolah.. Aku bersyukur sbb walau aku kemana-mana sekali pun aku ttp igt pesanan ibu..dan biler aku dah besar n berada jauh dri keluarga dan wlpn ibu tahu yg aku pernh bercinta, ibu selalu pesan..'Jaga diri, jgn senang2 bagi mahkota tu..igtlah ibu ngn ayah n jgn conteng maruah keluarga kerana PBHT seorang perempuan n pandai2lah bw diri..' bile terkenangkan kata2 ibu nie, aku jadi sebak.. betapa sygnya seorg ibu pd seorg anknya.. betapa dia risau apabila anak dara yg dia jaga baik2 selama ni,berada jauh darinya dan dia risau ttg keselamatan diri ini.. bkn setakat ank gadis tetapi sama juga dgn anak teruna.. risau apa yg akan dilakukan oleh si anak diluar sana tanpa pengtahuan ibu bapa.. aku sedar betapa susahnya nk menjaga anak.. seboleh2nya, aku nk amek hati ibu..biarlah org kata aku ni kolotlah, xsuka bersosial lah,asalkan aku kenal siapa diri aku...tu jela yg aku nk share tuk arini..


Aku syg Ibu-PBHT    

0 comments: