BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, July 22, 2012

Episod Ramadhan ke 2

Assalammualaikum.......


alhamdulillah, aku masih lagi bernafas dibumi Allah swt dan masih lagi diberi kesempatan untuk merasai dan menjalani nikmat puasa di bulan yang mulia ini... Syukur sangat2..


Hari ni dah masuk hari yang kedua semua umat islam menjalani ibadah puasa dan hari ni hari kedua aku lah tolong mem besar di dapur Homestay Permata.. Korang mesti ingat kan aku ni kerja ke untuk perkerja2 Homestay Permata... 


Sebenarnya, Homestay Permata tu rumah pusaka arwah Nyai aku.. apa?? apa maksud Nyai ka?... Baiklah, disni biar aku terang kan... Nyai dalam bahasa Jawa.... Nenek dalam bahasa Melayu. Aku kan Jawa..haha..


Mari aku ceritakan sedikit pasal Homestay Permata ni...Rumah arwah Nyai aku ni, dulunya didiami oleh sebuah keluarga, namun bile keluarga itu keluar maka kami keturunan seterusnya pun mengambil keputusan untuk membuat rumah itu sebagai Homestay.drpd tersadai dan terbiar... dapat gak income..tol x??....


Ok, dah..sambung cerita.....
pada ari kedua ni..yang xbestnya aku xbape nak sihat sgt lah... xtaw la apa kene ngan perut aku ni. Meragam nya lain macam... Macam nak putus tali perut aku....... Senak sume ade la.. sampai terbongkok2 macam udang pun ada gakk... Dari malam semalamnya dok meragam sampai KOSONG  perut aku diwatnya.......... alamat sampai esok nak sahur... Aku tengok Nasi... Nasi pun tengok aku.. dengan penuh berhati2.. aku menuangkan 1/4 nasi dipinggan de dalam rice cooker kembali........ aku lapar..almaklum semalam malam dah selamat sedekah kan kat en.JAMBAN...........


dengan Nasi yang tinggal aku jamah..walaupun bukan men banyak agy lauk diatas meja... Namun aku cube limited kan rasa nafsu LAPAR itu....


Beb!! pas ahur... cm Udang wa cakap lu.. aku cakap dalam hati... xkan aku nak sedekah kan lagi dah la aku makan sikit jerr.... tahan..tahan... sabar lah tekak... tolong lah aku perut.. jgn la wat aku mcm ni... adeehhh...  aku buh minyak gamat sebanyak yg boleh... akhirnya pas solat subuh aku terlelap sampai jam Mem Besar berbunyi..........


BANGUN...... SAPE NAK TOLONG NI!!!...........


cepat2 aku tersedar dari tidur yang lena...........aku pun meraba EN SONY......kui 7.56am...


dengan malasnya aku bangun terus ke bilik air dan membuka pili air.........


Selesai mandi, start kete gajah, jom.......... arini aku xbw skuter..tapi nek kete gajah aku tu...
sampai je apa agy... TANG TUNG TUNG KETANG KETUNG semua adalah... Dalam ksakitan, aku mengharungi nya jua......... (Wah!! ayat xboleh blah kan)...........


Nak wat cmner.. org yang pemalas cam aku ni pun boleh bertukar rajin tau.... (Nasib bek xbertukar wajah, mcm dlm movie SENARIO tu... tapi movie tu mmg dah sah2 mengarut).... menyampah aku tengokkan... Ooopppsss... terlebih sudah..... 


Jangan xtahu..sebab dah kene marah ngn Mem Garang... bukan men laju tgn aku ni memotong cili hijau lah cili merah lah..cili api la..bapak segala cili lah sampai kan tangan aku ni melecet beb!! aku tahan jer sakit time tu.. tapi bile nak gunting cili terkenan bab yang melecet tu macam HAREEMM........ rasa nak campak je gunting tu kat pintu.. Wah!! sakan nya mengamuk naa...


ala, bese lah duk dapur kan bile kene keje express.... bile dah express... tu xkena ni xkena... maka dengan itu..emosi pun terganggu..............


aku pun amek langkah selamat lah... berdiam diri saja........... melayan perasaan yang agak berkecamuk jugak lah... tapi berkecamuk pasai apa?? aku pun xthu lah..... mungkin sbb nak siap keja cepat kott.... sambil telinga aku mendengar lagu2 yang dimainkan di radio... yang aku pelik, aku dengar lagu2 yang dimainkan cam xde feel jerr... selalunya muzik la bak irama dan lagu dengan hidup aku.. tapi hari ni bagaikan air yang stagnent jerr......... mcm tu lah rasanya...


1jam kendian...2 jam kendian...3 jam kendian....4 jam kendian.....5jam kendian...................................................................sampailah kul 2pm........pack2 makanan sume... tapi sebelum shoot balik umah nak solat zohor and get ready...... aku sempat snap pix lauk2 yang dimasak yang diletakkan dalam menu NASI AMBENG KERATON  mem besar.....


Saja lah aku nak share apa yang ada dalam menu ini... CHECKITDOUT :


                                                
                               HAH..INI NAMANYA SAMBAL GORENG MEM BESAR...




                                         
                                          NI ANGPA PUN TAW KAN..MEE GORENG.....




                                                NAMA DIA NI SAYUR KACANG...


                                     TAK KETINGGALAN IKAN MASIN CELUP TEPUNG 


                         
                                             ...HAH! YANG NI PULAK PACERI NENAS...


                                          
                                               NI NAMA DIA SERUNDING..(paling aku suka)... 
                                               serunding ni lain dri org lain masak..dan sangat sedap!


                                               
                                             NI PULAK AYAM MASAK KICAP(ekcely ni extra..) 
                              
                                                   ..Lastly,ini lah dia Ayam Goreng Berempah....


semuanya ada 8 jenis lauk............. oit! tapi makan dia bukan mcm makan bese tau.. mem besar bukan niaga lauk tapi Nasi Ambeng...... 


Nak tengok rupa Nasi Ambeng ktorg........... Jom Zaaass........




                          ini lah dia rupa Nasi Ambeng Keraton dari turun temurun keluarga kami.


kalo nak try, boleh lah ke Bazaar Ramadhan Air Molek,Melaka.


ok, ni je la ceritera Ramadhan tuk arini...........sampai sini je la aku berceloteh yerr...






SALAM RAMADHAN- PBHT ^___^    



0 comments: